27 November 2011

Hijrah Yukkk!

1433 New Year

subhanaAllah. Dah seribu empat ratus tiga puluh tiga nampaknya ISLAM sudah menjalar di era globalisasi ni kan??

Ok, hakikatnya apa yang saya dengar adalah ; tahun ini diambil ketika Nabi Isa diangkat ke langit. Sebab itulah dipanggil 1433 Masihi.

Ini belum lagi dikira pada tahun penurunan Nabi Adam , dan nabi-nabi seterusnya. MasyaALLAH. DIA memang hebatkan !

ALLAH ALLAH ALLAH.

Bila difikirkan balik, tentang sejarah Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah dengan sahabat baginda, Saidina Abu Bakar As-siddiq. Pilu dan terharu mendengar kisah tu kan?

Ok, tiba-tiba rindu Irfan saya. *Sepatutnya memang kena rindu*
Cubalah saya ni sahabat yang hebat seperti Saidina Abu Bakar, Ya ALLAH. Pertemukanlah aku dan sahabatnya di SANA nanti.

Means HIJRAH yang sebenar bukanlah hanya sekadar melihat kepada sejarah baginda berhijrah. BUKAN dan ternyata BUKAN . Sebenarnya YA.

Means lain adalah ; Penghijrahan KITA dari negatig kepada positig. Dunia ni, tak semua baik. Percayalah.

Ok tiba-tiba teringat kisah Nabi kesayangan kita diangkat ke 7 langit ketika penentuan KEWAJIBAN solat lima waktu, ketika itu..Nabi nak solat berjemaah bersama-sama dengan nabi yang lain. Semua Nabi menyuruh Nabi Muhammad menjadi imam.

Nabi suruh Nabi Adam jadi imam, tapi baginda jawab "Dia tak layak sebab, kerana dia mendengar hasutan Hawa supaya makan buah yang diharamkan ALLAH untuk makan."

Bila disuruh Nabi Yunus, baginda jawab, "Aku juga tak layak sebab aku telah meninggalkan kaumku, lalu aku diberi balasan ditelan ikan Nun"

Ok tidak mahu cerita lebih. Just nak cakap, tinggalkanlah segala benda yang memudaratkan diri kita. Jom kita berhijrah :)

No comments:

Post a Comment